torsdag 26 augusti 2010

Recension: Ultimate Avengers 3 #1


Ultimate Avengers 2 var en besvikelse i mina ögon. Trots att jag gillar Mark Millar och det faktum att handlingen lovade skönt ostig action lyckades det aldrig lyfta. Därför var det med viss osäkerhet som jag plockade upp första numret av del tre och vad jag fick är en marginellt bättre serie.

För att snabbt avverka vad detta handlar om är det som så att vampyrer har insett att vampyr + superhjälte = supervampyr och ger sig därför ut på jakt efter just superhjältar. En handling som är så dum att det bara kan bli bra. Detta är ett klassiskt förstanummer där man introducerar karaktärer och motiv för att bygga inför vad som komma skall.

Mark Millar kör här på med sin vanliga grej, blodiga scener varvas med "häftig" dialog och som vanligt när det kommer till Millar är det en blandad kompott. Hans over the top action och dialog brukar oftast vara som minst underhållande men i detta nummer är det inget som får mig att höja på ögonbrynen. Första delen av numret som kretsar kring vampyrjägaren Blade gör inte mycket rätt och samtidigt inte direkt fel, den bara plöjer på utan någon riktig fokus. Snarare är det delen med den nya Daredevil som höjer betyget av snäpp. Det är inget banbrytande här men Millar visar lite av den känsla för berättande han hade under tex. The Ultimates.

Precis som tidigare delar är teckningarna inget som sticker ut och jag tycker framförallt att färgläggningen är på tok för färgglad för en såpass "mörk" serie. Och jag måste framförallt dela ut ett stort WTF?! till nya Daredevils dräkt som är fel på så många olika plan.

Det som lovar gott inför kommande månad är vad som visas på den sista sida, men det krävs mer än så för att det ska bli riktigt bra. Just nu känns det mest som något Mark Millar skriver mellan de projekten han verkligen vill jobba med.

1234FEM678910

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar