måndag 2 augusti 2010

Recension: Toy Story 3

Är precis hemkommen från london, kan inte sova och orkar inte packa upp. Så jag tänkte skriva ner en kort och ogenomtänkt recension av Toy Story 3, som jag såg igår(i förrgår?).
Snor formatet på recensionen av Shazam. Recensionen kanske innehåller lite lätta spoilers, men det mesta jag nämner borde vara med i trailers.

Handling: Andy är nu 17 år gammal och ska flytta iväg till College. Buzz, Woody och dom andra leksakerna hamnar på ett dagis. De tror att allt blir frid och fröjd bara för att barn ska leka med dom, men det visar sig snabbt att dagiset är ett helvete, med jobbiga ungar.. De arrangerar en flykt..

Det som var bra: Det mesta faktiskt. Tempot är snudd på perfekt, extremt snabbt men väl genomtänkt. Det är lagom tid mellan varje set-piece och gag. Från första sekund slängs man in i en fantastisk action set-piece, satt i vilda västern, med tågjakt och exploderande broar och hela köret. Varje set-piece är väl genomförda och är alltid en fröjd att se. Röstskådespeleriet är som vanligt på topp, med Don Rickles, Ned Beatty, Timothy Dalton och Tom Hanks som höjdpunkter.
Slutet var väldigt rörande och fint.
Att nämna att animationen är i världsklass känns lite överflödigt..


Det som var dåligt: Inte mycket. 3D gav nästan ingenting till upplevelsen, men den förstörde aldrig de visuella elementen heller, så det var inte helt fy skam. En del gags drogs nästan för långt, Spanjor-Buzz och Ken blev old ganska snabbt måste jag säga.

Slutsats: En film som fick mig att känna mig som 8 igen. En av årets hittills bästa och roligaste filmer. Gillar man inte denna film har man inget hjärta.


9/10

Förövrigt måste jag säga att gå på bio i London är en helt annan upplevelse än hemma. Det finns ordentliga lounger där det serveras alkohol om man vill ha det, så det är ju betydligt trevligare att sitta och vänta i en nice lounge än att sitta och löka i Rigolettos korridorer.. Stolarna är sköna. Biograferna är fina och fräscha, folk stör inte.
Så om ni har vägarna förbi London nån gång borde ni göra ett biobesök. Speciellt på IMAX-biografen i Waterloo, extremt stor duk och GRYMT ljud. Att se Inception där var minst sagt häftigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar